www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Datakonverteringstest

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Rune Alm
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 4:40 pm    Post subject: Datakonverteringstest Reply with quote

Hej,
jeg er blevet nysgerrig på at høre nogle erfaringer fra folk, der har arbejdet med test af datakonvertering. Det slår mig, at jeg altid hører forskellige historier, når folk fortæller om en datakonvertering. Det lader til at det kommer meget an på de enkelte systemer.

Min erfaring er, at man stilles overfor 2 systemer (et gammelt og et nyt), der skal referere til hinanden. Typisk har man en ny datamodel, som er meget abstrakt sammenlignet med det gamle system der typisk stammer fra en mainframe-tid.

Hvis man ikke lige har en superbruger ved hånden, kan det være svært at vide hvad man typisk skal passe på, når man håndterer data.

Er der nogle her på forummet, der har nogle erfaringer fra tidligere projekter og måske nogle metoder og teknikker for planlægning og afvikling af datakonverteringstest?

Venligst, Rune
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jesper Brynaa

PostPosted: Wed Jul 23, 2008 10:04 am    Post subject: Reply with quote

Jeg har lige skrevet en testspec om tidssynkronisering med GPS, men jeg må da vide lidt om hvad for en slags test du ønsker...

Er det en repræsentations test af et internt tidsformat, ndis pcap eller lign.
Er det en presitions test?
Er det en format test?
Back to top
View user's profile Send private message
Vagn Hansen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Mon Aug 11, 2008 3:03 pm    Post subject: Re: Datakonverteringstest Reply with quote

Hej Rune

Jeg har været med til at konvertere mellem 2 forskellige platforme, og har herunder skitseret hovedtrækkene i den metode vi anvendte.

Opdeling af det der skal konverteres i grupper efter ensartethed
Klargør klumper af data til konvertering og spær nødvendige data i gl. system (fx på en given kunde der ikke må ændres, mens der konverteres)
Konverter
Fejlkonvertering skal håndteres
Konverterede data der fuldfører konverteringen skal valideres for korrekt konvertering
Korrekt validerede data overføres til det nye system
Valider at data modtages og integreres korrekt i det nye system
Kontrol af data i gammelt system mod data i nyt system
Kontrol af at der kan laves ændringer i det nye system på de konverterede data (evt. kontrol mod samme ændringer i gammelt system hvis muligt)
Kontrol af at automatiske opdateringer i det nye system virker – fx måneds- og årsopdateringer eller prisændringer
Godkend konverteringen
Marker´ at data er konverteret - på de aktuelt konverterede data (Man kan også inaktivere data, eller slette data i det gl. system – afhængig af typen af data).
Markér data i nyt system som de nye aktive data
Konverter næste klump af data

Håber det kan give dig en idé om kompleksiteten, specielt hvis data også er komplekse og hvis det afsendende og modtagende system er meget forskellige.

Hilsner
Vagn

Rune Alm wrote:
Hej,
jeg er blevet nysgerrig på at høre nogle erfaringer fra folk, der har arbejdet med test af datakonvertering. Det slår mig, at jeg altid hører forskellige historier, når folk fortæller om en datakonvertering. Det lader til at det kommer meget an på de enkelte systemer.

Min erfaring er, at man stilles overfor 2 systemer (et gammelt og et nyt), der skal referere til hinanden. Typisk har man en ny datamodel, som er meget abstrakt sammenlignet med det gamle system der typisk stammer fra en mainframe-tid.

Hvis man ikke lige har en superbruger ved hånden, kan det være svært at vide hvad man typisk skal passe på, når man håndterer data.

Er der nogle her på forummet, der har nogle erfaringer fra tidligere projekter og måske nogle metoder og teknikker for planlægning og afvikling af datakonverteringstest?

Venligst, Rune
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum