www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Certificering

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Konference, kursus, certificering, links, litteratur, næste erfa møde
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jesper Heiberg

PostPosted: Wed Jul 02, 2008 9:11 am    Post subject: Certificering Reply with quote

Hej,

Jeg vil certificeres - for at få udfyldt nogle huller i min viden og for at få lidt mere teori på plads.
Jeg regner med at bliver certificeret på foundation niveau i år, og vil så gerne gå videre.

Jeg har arbejdet med software test i omkring 8 år indenfor telecom, mest med black box test.
Så jeg vil tror at jeg mangler noget viden om unit test white box test. Derudover er der sikkert en del termer som skal på plads (hvert firma har tilsynladende sine definitioner).

Mine spørgsmål er:
- Er der nogle kursus udbydere der kan anbefaldes?

- Nogle bestemte bøger jeg bør læse?
(jeg læser selvfølgelig af og til en bog om SW test og diverse ting på nettet.... )

- Andet jeg bør vide/gøre?

På forhånd tak,
Jesper
Back to top
View user's profile Send private message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Thu Jul 03, 2008 8:22 am    Post subject: søgning på google (Softwaretest kursus) Reply with quote

Hej Jesper

Jeg kan godt anbefale den lille bog fra Dansk IT (Softwaretest - kom godt i gang), men der er jo flere….

Da jeg skulle finde en kursus udbydere til min certificering, lave jeg en søgning på google og så var det bare i gang med at se på de forskellig kursus udbydere der var der.

Du kan også se på forsiden af www.softwaretestforum.dk under Kurser & konference, hvor der er liste nogle Softwaretest kursus

Jeg håber at høre fra dig når du har bestå din certificering... Shocked

Hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Charlotte Mylendorf

PostPosted: Thu Jul 03, 2008 9:01 am    Post subject: Certificering.. Reply with quote

Hej Jesper,
Held og lykke med projektet Very Happy

Personligt vil jeg anbefale Mannaz (det tidligere Dieu) som valg af udbyder, når du skal certificeres. Det er efter min bedste overbevisning den mest professionelle udbyder med de mest kompetente undervisere.

Som en del af pensum til ISEB foundation indgår white box teknikker, så du kan i hvert fald få noget kendskab der.

En uddybning af den rigtig gode bog Marck anbefaler, er "Softwaretest" af Paul Staal Vinje. Den kommer også godt i dybden på teknik siden og har en række gode eksempler.

Hilsen Charlotte
Back to top
Jesper Heiberg

PostPosted: Thu Jul 03, 2008 9:54 am    Post subject: Tak for svar Reply with quote

Tak for svar - jeg har allerede læst "Softwaretest - kom godt i gang", så min ideer om hvad der skal læses er nok ikke helt forkerte Smile

/Jesper
Back to top
Rune Alm
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 3:49 pm    Post subject: Certificering Reply with quote

Hey Jesper,
jeg har oplevet det i et projekt før, at man kommer tættere og tættere på udviklernes unittest/white box test. Det sker typisk, hvis man er presset på tid. Hvis der eksempelvis ikke er eksempelvis en browser-brugerflade på den web-applikation man skal teste, ryger man ud i at skulle bruge de samme værktøjer som udviklerne bruger for at sikre kvaliteten.

Nu er gode råd dyre, hvis man ingen udviklerbaggrund har. Hvis man har selvdisciplinen til det, kan man for eksempel begynde at interessere sig for et programmeringssprog (jeg har kigget lidt på Python) eller for datamodeller ("hvad er forskellen på Forretningens og Udviklingens opfattelse af løsningen?") eller databasesystemer (lær at jongler med testdata!).

Man skal ikke nødvendigvis uddanne sig som udvikler. Men det afgørende tror jeg er, at man kender nogle begreber på forhånd, før man bliver stillet i den situation, hvor man skal lære et nyt værktøj at kende. Den bedste læreproces mener jeg opstår når man arbejder dagligt med et nyt værktøj.

Det er i hvert fald et par forslag til en uformel tilgang til videreuddannelse.
-Rune
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Steen Lerche-Jensen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Sun Jul 20, 2008 9:40 pm    Post subject: ISTQB Foundstion Reply with quote

Charlotte er du ikke hos Testhuset som står for Dieu undervisningen. Så det blev vel lidt salgsgas Wink Men Dieu kurset er da ok.. Men det er de andre også.

Så det korrekte er vel som Mark siger at gå på google eller på www.itkursusguiden.dk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Charlotte Mylendorf

PostPosted: Thu Oct 02, 2008 7:34 pm    Post subject: Re: ISTQB Foundstion Reply with quote

Steen Lerche-Jensen wrote:
Charlotte er du ikke hos Testhuset som står for Dieu undervisningen. Så det blev vel lidt salgsgas Wink Men Dieu kurset er da ok.. Men det er de andre også.

Så det korrekte er vel som Mark siger at gå på google eller på www.itkursusguiden.dk

Hej Steen - kildekritik er altid en god ting Wink - men der er jo et stykke vej fra en (personlig) anbefaling og en googlesøgning.... P.S-Jeg er ikke længere ved Testhuset...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Konference, kursus, certificering, links, litteratur, næste erfa møde All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum