www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Kvalitetsmål....

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Kvalitetssikring
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gitte Ottosen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Wed Jun 10, 2009 2:51 pm    Post subject: Kvalitetsmål.... Reply with quote

Jeg fik forleden dag et interessant spørgsmål; kunne jeg opstille en række kvalitetsmål for et givent system som der efterfølgende kunne følges op på, måske også mål som man kunne bruge som en desideret gate - ingen release før disse er opfyldt.
I kraft af vores CMMI niveau har vi naturligvis gates (test completion review) som sikrer at en hel masse forskellige ting er opfyldt indenfor requirement management, observation handling og configuration management, men er det nok?

De første ting der poppede op var:

code coverage (opfølgning på coverage mål)
    Requirement coverage (er alle krav til releasen dækket af test, og bestået)
    defects - ingen åbne severity x-y-z
    når 100% af test cases er kørt så skal mindst XX % være accepted
    osv osv

Men er det godt nok - er det de rigtige tal vi løber efter? så derfor kunne jeg godt tænke mig at stille spørgsmålet i plenum:
har i kvalitetsmål for releases? og hvis ja hvilken fokus, hvad er det for mål i har?

Happy testing,
Gitte
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jesper Lindholt Ottosen
Guest

PostPosted: Tue Jun 30, 2009 10:54 pm    Post subject: Metrics / gates Reply with quote

Hej

Jeg vill tage udgangspunkt i en liste a la:
- Project metrics: milepæle opnået til forventet tid og budget. Dvs holdt og holder den plan der blev lagt. SCRUM burn-down, testcases passed over test perioden etc (aka leverance opfølgning)
- Proces metrics: Blev de påkrævede milepæle/reviews nået: testdokumenter godkendt, aktiviteter gennemført etc (QA gates)
- Product metrics: code coverage, requirement coverage, testcases passed ifht. acceptkriterier, mængden af defects og deres severity osv.

MEN jeg ville vælge det dels ud fra virksomhedens kontekst og virksomhedens strageti og så på en eller anden balanceret måde. Det er den sidste del der er den svære Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Kvalitetssikring All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum