www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Hvor detaljeret skal man beskrive steps i en testcase ?

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Jun 06, 2008 10:43 am    Post subject: Hvor detaljeret skal man beskrive steps i en testcase ? Reply with quote

Hvor detaljeret skal man beskrive steps i en testcase Question

Jeg er, i mange projekter, stillet over for den udfordring, at jeg skal vurdere hvor detaljeret steps i en testcase skal være.
Jeg er f.eks blevet fortalt, at det jo ikke er "usability" jeg skal testet og derfor ikke skal skrive mine steps på feltet og dropdown boks niveau.

Så hvor detaljeret skal man beskrive steps i en test case.. Question

Hvad er dine erfaringer og hvad gør du når I skrive test cases Question

Hilsen
Marck

Last edited by Marck Petersen on Wed Jun 18, 2008 3:51 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Pusser Janvit
Ny Bruger

PostPosted: Mon Jun 09, 2008 8:17 am    Post subject: Detaljeringsgrad i steps Reply with quote

Det nemme svar er:
Steps skal skrives på det niveau som er nødvendigt. Med andre ord er der ingen faste regler.

Det svære er naturligvis at finde ud af hvad det rette nivea er:
Her er nogle eksempler på generelle retningsliner man kan overveje (efter min erfaring, der kan være andre som har andre meninger) for at ØGE detaljeringsgraden:
- jo mindre erfarne testafviklerne er, f.eks. hvis det er folk uden forretningskendskab som skal afvikle testcasene
- jo mere kritisk testområdet er, f.eks. centrale dele af produktet (test handler jo bla. om at mindske produktrisici)
- hvis det handler om kritiske kvalitetsaspekter, f.eks. at performance er vigtigt
- hvis kravene er uklare (så kan testcasen fungere som en uddybning af kravet)
Iøvrigt mener jeg ethvert testforløb skal indeholde udforskende test hvor man tester uden faste testcases.
I dit spørgsmål vedr. dropdown-bokse, så tror jeg, jeg ville skrive mig ud af det i noter til testcasen, f.eks. skrive: husk at teste forskellige kombinationer af valg i dropdown-bokse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Karsten Blomberg

PostPosted: Wed Jun 18, 2008 3:24 pm    Post subject: Re: Detaljeringsgrad i steps Reply with quote

Jeg er meget enig med Pusser's svar.
Pt. oplever jeg en situation, som testkoordinator, hvor der omrokeres på test ressoucer og alt afhængig af hvilke ressourcer der kommer på (=viden om testområdet), så er detaljeringsgraden af testcases vigtig.

Jeg tror man skal gøre sig klar fra start af ved beskrivelse af testcases at nye testressourcer vil blive allokeret til test og for at sikre fremdriften så skal en testcase være klar og entydig beskrevet.
Kenneth Steen

PostPosted: Thu Jul 17, 2008 9:44 pm    Post subject: Reply with quote

Min holdning til detajle niveauet i en step-by-step beskrivelse af en test case er at de altid skal være entydige. Det vil sige at uanset hvilke to tilfælde personer med de fornødne forudsætninger, skal være istand til at gennemføre testen med samme resultat.

Der kan naturligvis også være tilfælde hvor man ønsker at have test case på et mere overordnet niveau, hvor en egentlig step-by-step ikke er relevant. Foreksempel tidligt i et udviklings forløb, hvor det endelige design endnu ikke er fastlagt.

Som jeg husker IEEE standarden for test documenter (ikke at jeg mener at man skal følge den) så har man her inddelt test dokumenterne in følgende heraki:

Test Plan
- Test Designs
- Test Cases
- Test Procedure Specifications

Og det er først i det sidste at man finde en egentlig step-by-step.
Back to top
View user's profile Send private message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Jul 18, 2008 8:40 am    Post subject: Har du et nr. på den IEEE standarden som du skriver om Reply with quote

Hej Kenneth
Har du et nr. på den IEEE standarden som du skriver om ?

Jeg har ikke læst så mange softwaretest standarden endnu...men jeg må vel igang

Tak
Hilsen
Marck
Jonas Emil

PostPosted: Thu Jul 24, 2008 10:03 am    Post subject: Reply with quote

Er det ikke IEEE 829 der er tale om?

Lidt mere kan læses her:
Dokumentation Smile

Med hensyn til emnet synes jeg nu også man bør tilstræbe en forholdsvis høj detaljeringsgrad, naturligvis afhængig af hvor konkret viden man har om systemets kommende layout.

En god testcase bør være beskrevet tilstrækkeligt til at en anden end forfatteren kan gennemføre testen. Hvis der er tale om et stort system, så er det ikke sikkert vedkommende tidligere har haft berøring med pågældende afsnit/skærmbillede/etc så derfor kan det vel blive nødvendigt at beskrive helt ned på felt- eller dropdown-niveau lige med hensyn til de elementer som er kritiske for den funktionalitet man skal teste.

En tester som har kendskab til det pågældende område af systemet kan jo så selv vælge at abstrahere fra detaljeringsniveauet og teste funktionaliteten ud fra egen viden.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Morten Max Andersen
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Wed Aug 06, 2008 9:22 am    Post subject: Djævlen er i detaljerne - som de siger... Reply with quote

Jeg arbejder primært med test af it-systemer inden for den farmaceutiske industri, og hér er kravene til detaljerne i test cases i princippet meget simple: De skal kunne læses og forstås af en myndighedsinspektør, der ikke nødvendigvis ved, hvor tænd/sluk-knappen sidder på en pc...

Dette har længe været kriteriet for selv meget komplicerede tests, hvilket naturligvis har medført en del udfordringer, når der skal skrives test cases.

Personligt er jeg også fortaler for en forholdsvis høj detaljegrad, alt afhængig af testniveau og -teknikker. Det har absolut fordele, hvilket de andre indlæg dækker fint. Men, som nævnt er jeg dog stødt på visse udfordringer med dette:

1. Uens strukturer og formuleringer: Hvis du skal skrive en instruktion i at hælde mælk op i et glas, hvor mange trin vil den så bestå af? Der er et utal af måder, interaktioner i it-systemer kan beskrives, og vi er heller ikke enige om, hvordan det skal beskrives (hedder det "at trykke" eller "at klikke" på en knap?).

En høj detaljegrad medfører typisk, test cases fra forskellige testere bliver uens opbygget, og at formuleringerne bliver meget forskellige. Ud over det kan være forvirrende for testeren under testafvikling, kan det også gøre review af test cases til en aktivitet, hvor en del hår bliver revet ud.

En måde at komme uden om dette er at introducere vejledninger i at skrive tests, standard-terminologi for test cases og andet lignende. Det har jeg blandede erfaringer med. Hvad med jer?

2. Vedligeholdelse af test cases (for eksempel til regressionstests): Et godt it-system er dynamisk og tilpasser sig løbende behov i forretningen. Det medfører imidlertid, skærmbilleder bliver omstruktureret, ord og begreber ændrer sig og så videre.

Det kan meget let blive et mareridt at vedligeholde test cases, når it-systemerne ændrer sig løbende. Og dermed bliver regressionstest pludselig markant dyrere at have med at gøre. En høj detaljegrad hjælper ikke ligefrem på dette...

Måske en tråd for sig, men hvordan sikres en optimal balance mellem "brugervenlighed" og "vedligeholdelsesegnethed" af test cases, når der samtidig ønskes en stor detaljegrad i disse test cases?

Profile on linkedin.com:
http://www.linkedin.com/in/mortenmax
Back to top
Hanne Brandt

PostPosted: Wed Aug 13, 2008 12:14 pm    Post subject: Reply with quote

Jeg er stort set enig med alle de indlæg som er lagt op her, men ser nu også andre aspekter i det.

F.eks. mener jeg, at en testcase kun skal indeholde EEN funktionalitet pr. testcase, idet sporingen af eventuelle fejl ellers kan blive uoverskuelig.
Man kan jo i tilslutning til de enkelte testcases dækkende over een enkelt funktionalitet, udarbejde nogle scenarier som beskriver en slags "sagsforløb" hvor der dækkes over mere en een funktionalitet.

Testcasene vil også kunne gøres meget specifikke for den enkelte funktionalitet, hvis man sætter forudsætninger på hver enkelt testcase for, hvilke andre testcases som skal være udført før denne testcase kan testes.
Håber dette giver mening.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Thomas Jensen

PostPosted: Sun Sep 07, 2008 9:57 am    Post subject: Reply with quote

Hej Smile

Angående testcases og funktionalitet så kan jeg godt se værdien i at
en testcase kun indeholder en enkelt funktionalitet,

men det kan også være nødvendigt på et senere stadie af testen at
teste flere funktionaliteter sammen,

da der i visse tilfælde kan være
funktionalitet som kan teste korrekt når de testes hver for sig men
ikke fungerer hvis de testes "sammen".
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum