www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

styrker og svagheder ved soapUI eller soapUI Pro

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> SoapUI
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 12:52 pm    Post subject: styrker og svagheder ved soapUI eller soapUI Pro Reply with quote

Hej

Jeg prøver at få et overblik over de muligheder som test værktøjer fra soapUI kan giver mig, når jeg skal testet web-servicer.

Er der nogle styrker og svagheder ved soapUI eller soapUI Pro ?

Jeg håber at hører fra jer som har erfaringer med at arbejdet med soapUI

Med venlig hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Thomas Kauders

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 3:56 pm    Post subject: Reply with quote

Hej Marck

jeg har brugt SOAPUI samt SOAPUI PRO version 2.5.2. For at give specifikke råd må du spørge lidt mere specifikt men generelt er mit indtryk at:

1) Det er et brugervenligt og fint stykke værktøj, dog med en del nykker som kan være irriterende

2)Hvis du skal arbejde professionelt er det kun PRO der duer. Glem alt om den gratis version. Grunden til det er at PRO har nogle funktioner som er ikke til at undværre hvis man skal være effektiv. Og det skal man være når man får løn for det man laver...
De vigtigste forskelle (for mig) var

- Den grafiske visning af requests i editor vinduet samt brug af faneblade for at organisere skærmen - se forskellen selv (på samme request!):

og

- Analysen af de svar man får er meget bedrei PRO, eller rettere sagt findes kun i PRO. Derfor famler man i blinde i gratis udgaven hvis en testcase fejler. Og det duer jo ligesom ikke så godt når man tester. PRO udgaven giver klar besked om hvad der er galt.
Men der er også andre ting som taler for at vælge PRO

3) Af positive oplevelser kan nævnes at den er nem at gå til og nem at konfigurere og egentlig også behagelig at se på, dag ind og dag ud – rent grafisk.

4) Af negative ting (husk i version 2.5.2)

- MEGET hukkommelsestung. Vi har oplevet at når vi havde flere større testsuites indlæst f. Eks. Hver bestående af 5 testcases hver bestående af 20-40 teststeps, og kørte en testcase, så gik SOAPUI i stå midt i processen, hvor maskinen ”hang” og måtte genstartes. ØV Vi var derfor nød til at huske at have kun én testsuite åben ad gangen. Så gik det fint.

-Har også oplevet lidt mystiske defekter i applikationen, såsom at ændringer i en testcase som jeg har lavet og gemt er ikke blevet gemt alligevel. Det har faktisk ødelagt et par leverancer hvor jeg kom til sætte systemet op med forkerte konfigurationsdata.
Jeg ved ikke om disse fejl er rettet i version 3 og om den nu kører mere stabilt – men vil gerne høre fra andre om i har oplevet lignende.

Og en sidste ting.
Man skal huske at når man laver sin testcase, skal man lave sine Assertions med omhu. (Når man kører testcasen kører den lille SOAP ikon rundt og bliver grøn eller rød) MEN – man kan sagtens få en grøn ikon – hvor ens testcase er FAIL, hvis man glemmer at sætte de korrekte assertions. Det er ikke en fejl ved SOAP UI man skal bare huske ikke at snyde sig selv af at ens TC er grøn...

Hvad synes i andre?
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Haargaard

PostPosted: Sun Dec 20, 2009 3:32 pm    Post subject: Reply with quote

Hej

Jeg er meget enig med Thomas, SoapUI Pro er den eneste løsning hvis det er noget man skal bruge mere end et par gange.
Jeg har brugt SoapUI Pro i det daglige arbejde og har været rigtig tilfreds med det.
Jeg har også observerede et par negative ting i SoapUI.

Jeg havde nogle udfordringer med at SoapUI havde problemer med at generer den korrekte XML'en enkelte gange.
Jeg brugte bl.a. SoapUI som stub/mockserver og det fungere fint men samme problem som Thomas beskriver at der er problemer med hukommelsen ved belastning. Jeg løste problemet ved at have en freeware udgave til at køre som stub/mockserver (min erfaring siger at freeware udgaven her var mest stabil) og så genstartede jeg SoapUI og mock servicene hver morgen.

Jeg har ikke arbejde med ver. 3 og fremefter så mine problemer kan være blevet udbedret.

Vh
Peter Haargaard
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> SoapUI All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum