www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Erfaringer med QaTraq og Bugzilla

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Andre Test værktøjer
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Tue Jun 02, 2009 12:59 pm    Post subject: Erfaringer med QaTraq og Bugzilla Reply with quote

Erfaringer med QaTraq og Bugzilla

Jeg prøver at få et overblik over hvad QaTraq og Bugzilla kan anvendes til og vil derfor høre om der er nogle på forummet som har erfaringer med disse test værktøjer?

Jeg håber at høre andres erfaringer med QaTraq og Bugzilla, eksempelvis:
·Hvilke værktøjer er godt til hvad ?
·Skal man kunne skrive kode og hvilket sprog ?
·Er der nogle erfaringer/historier fra den virkelige verden ?
m.m

Jeg håber at dem, som har erfaringer med QaTraq og/eller Bugzilla værktøjer, vil dele deres viden i denne debat trådet.

Med venlig hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hassan Bugti
Ny Bruger

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 11:02 am    Post subject: Mine erfaringer med Bugzilla og QaTraq Reply with quote

Hej Alle,

Jeg er ny herinde - så hvis jeg ikke følger etikette så sig til så jeg kan tilpasse mit indlæg.

Udover at være ny herinde så er jeg også ny i dette felt - uden de store certificeringer så igen, undskyld hvis min terminologi har nogle mangler.

For at fortælle lidt om erfaringer med et test værktøj så formoder jeg man skal have noget at sammenligne med. Mit problem er jeg ikke har prøvet andre værktøjer - inden vi fik Qatraq og Bugzilla tastede jeg bugs ind i et excel ark. Men har lovet at sætte nogle ord på det alligevel på opfordring fra Marck.

--

Jeg har brugt QaTraq og Bugzilla de seneste 10 måneder - som studerende hos mobilePeople og har gode erfaringer med det.

Bugzilla
Som et open source produkt er den ikke så ’flashy’ som jeg formoder andre værktøjer har. Den har feks. ikke et WYSIWUG editor som ville gøre det nemmere at skrive bugs ind på en formidlingsvenlig måde. I stedet er det en typisk ’Notesblok’ brugergrænseflade som i hvert fald ikke tilfredsstiller de behov jeg har for formatering.

Der er mange parametre som man deler produkter op efter, hvilket gør det nemt at lave en præcis søgning men layoutet er for uoverskueligt og sammenpresset.

Når man taster noget ind i de mange fields der er så loader den ikke automatisk forslag (Autosuggest - som man kender fra google feks.), og det kan være lidt irriterende. Der er heller ikke mulighed for skabeloner.

Alt i alt, er Bugzilla ikke så intuitivt (selvom jeg ikke er glad for at bruge det udtryk) – men som et open source produkt tror jeg det er meget godt.

QaTraq
Er et værktøj som forsøger at holde tingene enkle (igen, dette siger jeg uden at have set andre værktøjer). Har i modsætning til Bugzilla en WYSIWUG editor som gør det nemmere at skrive i.

Det er nemt at lave testscripts og så gå i gang med at teste – værktøjet er nemt at tilgå på flere fronter. Er ikke svært at lære at bruge. Dog kan det være uoverskueligt at gennemlæse en rapport den kan generere automatisk, eller de lange lister der findes da den ikke gør meget ud af layout og resultaterne flyder ind over hinanden.

De to værktøjer sammen
Vi bruger begge værktøjer samtidig – tester og skriver resultater i QaTraq og de bugs vi finder skal dokumenteres både i QaTraq og Bugzilla. Derudover, skal vi altid krydsreferer mellem de to når bugs bliver afviklet.

Lige nu skriver jeg speciale om vidensdeling og wikier (du kan se uddybelse af problemformuleringen på http://www.linkedin.com/in/hassanbugti) og hvordan man kan gøre samarbejde og vidensdeling nemmere i en organisation. Et af de ting vi kigger på er enkelt-login hvilket ville være meget relevant her. Mange ressourcer ville i hvert fald blive sparet hvis de bugs ikke skulle dokumenteres to forskellige steder – for så at lukke de samme bugs de to 2 steder igen bagefter.

Det var sådan lidt ”off the top of my head” – har nogen et spørgsmål eller hvis der er noget jeg skal uddybe så sig til.

De bedste ønsker

Hassan Bugti
Denmark
Tlf: +45 32107382
Mob: +45 61687382
Email/Messenger: hassanbugti@gmail.com
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/hassanbugti
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Andre Test værktøjer All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum