www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Erfaringer med unit-test (Laver I unit-test)

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Oct 03, 2008 8:39 am    Post subject: Erfaringer med unit-test (Laver I unit-test) Reply with quote

Laver I unit-test ?

Jeg prøver at få et overblik over hvad unit-test er for en størrelse og håber nogle her på dette forum har nogle erfaringer med dette.

Eksempelvis :
Hvad er ansvarlig for unit-testen ?
Er unit-testen automatiseret ?
Hvilke værktøjer anvendte I ?
Finder man mindre fejl, i de efter følgende test fase, hvis man har unit-testet?

Hvad er dine erfaringer, med unit-test…….har du nogle eksempler, gode råd

Hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jakob Øjvind Nielsen

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 1:42 pm    Post subject: Selvfølgelig laver vi unittest...... Reply with quote

Hej Marck
Jeg håber at du kommer til "Software test - når det er bedst 2009" for der har jeg et indlæg på mandag netop om dette emne. Siden at jeg holder et helt indlæg på 50 min, så er det fordi der er gode grunde til at lave unittest.

Men for at gøre det kort, så er mit korte budskab - "kom igang med at lave unittest - det betaler sig"

Det kræver dog god ledelsesopbakning at opnå gode resultater med unittest. For den største hurtle er nok, at få ledelsen til at indse, at det bedre kan betale sig at ligge 30-40% ekstra kodetid til udvikling af unittest i starten af projektet, i stedet for at komme til at bruge mere end 100% ekstra tid i forbindelse med tilbageløb i projekterne.

Et par hurtige svar på dine spørgsmål:
1) Det er udviklingsafdelingen der er ansvarlig for unittesten - det kræver dog at udviklerne bliver uddannet i at skrive unittests. Det er ikke nemt at skrive gode unittests, men når man først er kommet godt i gang, så hjælper disse test udvikleren med at sikre, at refactoring og defect rettelser sker uden, at der bliver indroduceret følgefejl.

2) Al unit test SKAL være automatiseret. Unittesten skal køre på hver udviklermaskine og på en maskine dedikeret til continues integration, således at unittesten kører når udviklerne committer koden til repositoriet og efter hvert byg.

3) Senest anvendte er Crouse Control.net til continues integration, NUnit.Net til unit test af dot net kode. Ruby on Rails til unit test i RoR. Kombineret med QTP test til brugergrænsefladen, Ruby Watir eller sellinium og NCover til måling af CodeCoverage.

4) Med en politik om at der skal være f.eks. min. 80% Code Coverage vil gøre at systemtest fasen næsten kan afskaffes. Accepttesten skal stadig gennemføres. Men kan langt hen af vejen erstattes af QTP tests. Dog vil accepttest på processer og papirgange selvfølgelig ikke blive inkluderet.

Mit råd er: For at komme godt igang, så tag fat i ekstern ekspertise og kom igang. Men hver opmærksom på at referencerne er i orden. Det er vigtigt at komme rigtigt i gang fra starten, ellers opnås der ingen positve resultater, for der kan famles meget og vejen op til at have et miljø og et vidensniveau som er høj nok er lang.

Med venlig hilsen
Jakob Øjvind Nielsen
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Teknikker til test All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum