www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Erfaringer med certificering i ISTQB Advanced Test Manager

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Konference, kursus, certificering, links, litteratur, næste erfa møde
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Thu Sep 24, 2009 11:22 am    Post subject: Erfaringer med certificering i ISTQB Advanced Test Manager Reply with quote

Hej
Er der nogen, der har erfaringer med certificering i ISTQB Advanced Test Manager

Eksempelvis:
Hvilket niveau skal man være på selv, før man tænke på at tage denne certificering?
Hvordan har I forberedt jer til certificering ? (God forberedelse er vejen til succes,..ja, men hvordan !)
Trick og ideer

Jeg håber at høre fra dem som tænke, er i gang med, eller er færdig og som vil dele erfaringer om certificering.

Med venlig hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Michael Thomsen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:51 pm    Post subject: Selvstudie til ISTQB Advanced Test Manager Reply with quote

Hej Marck – er netop blevet certificeret i ’Manager’ i London.

Følgende beretning beskriver hvorledes Bjørn, Henrik og Jeg, forberedte og gennemførte ’ISTQB Advanced Test Manager exam’-forløbet 11. September 2009 i London.
• Bjørn Nørgaard: http://www.linkedin.com/pub/bj%C3%B8rn-n%C3%B8rgaard/4/626/655
• Henrik Godsk Hansen: http://www.linkedin.com/in/henrikgodskhansen
• Michael Thomsen: http://www.linkedin.com/in/michaelthomsen

Hvorfor selvstudie:
• Selvstudie var tiltalende for os, da vi alle arbejde i travle projekter og et kursus-forløb over 8-10 arbejdsdage ikke var en mulighed.
• Pris-mæssigt kunne vi tage MANGE re-eksamener af ½ dag, ifht. At deltage i et kursus.
• Bogen fra Rex Black, havde det nødvendige indhold: en praktisk tilgang til emnerne, referencer til ’perifer’ læsning, egne eksempler og erfaringer samt prøve spørgsmål efter hvert kapitel.
• Til sammen havde vi ca. 25 års erfaring som testere og test managers.

Hvordan gjorde vi:
• Rex Blacks Advanced Vol. 2, Test Manager, blev indkøbt og skimmet
• Læseplan blev fastlagt over e-mail: 5 ugers forberedelse med 1 ugentligt møde.
• Prøve eksamens spørgsmål og mock-exam, blev indkøbt via http://www.rbcs-us.com/
• 1. møde blev brugt til at fastlægge mødeform og formål med de fysiske møder og til at lære hinandens indlæringsmetoder at kende.
• 2., 3. og 4 møde benyttede vi primært til gennemgang af ugens emner og til at løse eksamens spørgsmål for relevante kapitler
• 5. møde blev brugt til prøve eksamen og ’fri leg’ ved white boards!!

Selve eksamenen:
• Eksamen i UKTB foregik på et hotel i Heathrow airport
• Eksamen varer 3 timer (+ 45 minutter fordi engelsk ikke var vores ’Native language’)
• Multiple Choise exam, med papir, blyant, viskelæder og ordbog
• 60 spørgsmål som til sammen gav 100 point (65 point for at bestå)!
• Spgm relaterede sig til 4 cases
• 50% af spgm relaterede sig til cases, øvrige spørgsmål var til Syllabus/Parat viden.
• Nogle spgm var: ’hvilke af følgende er ikke sandt – vælg 3 rigtige ud af 7 mulige’.
• Hvis man havde nogle korrekte svar ud af 3 rigtige, så ville man stadig få en delmængde point!
• Eksamen var sværere end Mock exams og prøve spgm fra Bogen.
• Husk ordbog – jeg ’reddede’ 2 spgm, fordi jeg kunne slå enkelte ords betydning op.
• Der er spørgsmål, der relaterer sig til Foundation.- Gennemgå din foundation!
• Der var spgm der relaterede sig til Analytiker fokuser på de test teknikker du lærte på foundation (læs IEEE7925-2)
• Der var spgm, som kun kunne besvares, hvis man havde læst øvrige IEEE og BS dokumenter, som refereres fra syllabus.
• 3 timer lidt presset – 3 timer og 45 er god tid.

Erfaringer:
• Du skal have rigtig god erfaring som TM ellers påregn meget mere studie tid.
• Eksamen er HÅRD der bliver spurgt ind til mange detaljer dybt nede i emnet
• Læs ’studie kapitlet’ bag i bogen først.
• Øvelse i eksamen er ca. 30%. Det er vigtigt at du lærer at afkode spørgsmålene.
• Vælg en studie gruppe med erfarne folk, så du kan diskutere teori/erfaring/praksis.
• Nogle af os læste Syllabus og derefter Bogen andre omvendt. Begge dele er ’Must read’.
• Engelsk er et nuanceret sprog – behersk sproget ellers kan det koste dig 2-4 spørgsmål.
• Du skal kunne læse og forstå en del IEEE, BS m.flere standarder. Her ville det være godt med en lærer/coach, som kan udlede det relevante stof.

Hvad ville jeg gøre bedre:
• Jeg ville læse HELE bogen!! Og HELE Syllabus!!
• Jeg ville læse IEEE1044 og IEEE829 endnu mere
• Hvis jeg kunne finde flere prøve-eksamener vil jeg øve dem.
• Søge vejledning hos personer, der er Certificeret, for at få ’klarere fokus’ på hvad der er ’need to know’ og ’Nice to know’.

Med venlig hilsen

Michael Thomsen
V-Test Consulting
5135 8849
*-------*
Back to top
View user's profile Send private message
Michael Andersen
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 4:19 pm    Post subject: ISTQB Advanced Level kursus på dansk Reply with quote

Hej

Nu er kursus & eksamen jo endelig kommet på dansk, men jeg ved ikke helt om jeg kan anbefale at gå igang...endnu. Jeg var på kursus ultimo '09 - vi var kun 5 deltagere hvoraf 2 havde været på kurset før, men ikke havde bestået. De havde efterfølgende prøvet som privatister, men det gik heller ikke. Man får ikke efterfølgende at vide hvad man har besvaret korrekt og ikke korrekt - man får at vide hvormange point i procent for hver kapitel hvad der nok gør det lidt svært evt. at læse op senere. Der var ingen prøve eksamen(er) på kurset - noget alle ellers gerne ville have - så vidt jeg ved kan man få de engelske prøve eksaminer, men åbenbart ikke en dansk.
Til eksamen bestod 20%, hvad der vist også var tilfældet på det foregående hold - så det virker som om der er plads til forbedring Smile Jeg tror det er bedre at vente lidt til der er mere erfaring med den danske eksamen eller alternativt tage den på engelsk.
Back to top
View user's profile Send private message
Steen Lerche-Jensen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 8:50 pm    Post subject: flott beskrivelse af begge Reply with quote

Ja Advanced er vanskelig.

Som man ser på forsiden, så sælger vi e-learning også for Advanced, og det er Rex Black material.. så køber man bogen og -Learning som er man ihvertfald godt igang..

men Adcanced skal være vanskelig, og vi arbejder nu på Expert syllabusen.. den bliver ikke lettere Smile

Men alt sammen er super spænende

Jeg har altid ment at man bør ta disse på engelsk.. vi lever i en verden hvor stort set alle bruger offshore medarbejder, og termerne er jo engelsk uansett.. så jeg syns man bør ta den engelske.. også fordi de andre landes arbejdsgrupper er kommet meget længere end vi er i Danmark

her kan I bestille elearning kurset: http://www.test4pro.com/forms/show/7311

Vi er partner med Rex Black, og gennem os kan alle kurser fra Rex bestilles..

Og man behøver ikke rejse til uk for at ta eksamen, den kan tages online i Danmark.. bare ta kontakt med os.

hilsen
Steen Lerche-jensen
ISTQB Trainer
Test4pro
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Konference, kursus, certificering, links, litteratur, næste erfa møde All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum