www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

hvordan man testet Embedded softw. (dele erfaringer med mig)

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Embedded software test
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 9:46 am    Post subject: hvordan man testet Embedded softw. (dele erfaringer med mig) Reply with quote

Hej

Jeg håber at der er nogle som vil dele viden med mig, om hvordan man testet Embedded software.

Eksempelvis:
Hvad er definition for hvornår software embedded, altså indlejret i noget.
Eksempel på hvordan man testet software embedded?
Hvad skal være udgangspunktet når man vælger metoder og teknikker til test af software embedded.

Jeg håber nogle vil dele deres erfaringer med mig.

Hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Thomas Borg Salling

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 10:40 am    Post subject: Re: hvordan man testet Embedded softw. (dele erfaringer med Reply with quote

Hej Marck,

Det er nogle meget bredt formulerede spørgsmål - jeg forslår, at du at starter med en tur på biblioteket - f.eks. ved at få fat i nogle af værkerne her: http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss?url=search-alias%3Dstripbooks&field-keywords=testing+embedded&x=0&y=0.

Mvh
/Thomas.
Back to top
View user's profile Send private message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 11:13 am    Post subject: skal også forbi biblioteket Reply with quote

Hej Thomas
Som du hele sikker har opdaget som er embedded software test ikke min stærke side (endnu) og skal også forbi biblioteket.

Ved du om der er skrevet noget om emne på dansk?

Tak for dit link.

Med venlig hilsen
Marck Petersen
Rasmus Toftdahl Olesen
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 11:28 am    Post subject: Re: skal også forbi biblioteket Reply with quote

Hej Marck, dejligt at der kommer gang i det embeddede forum også, tak fordi du skyder det igang.

Som Daniel siger er det et ganske bredt formulerede spørgsmål.

Jeg synes dog der er visse generelle ting man kan tage stilling til ved de fleste embeddede opgaver.

Udover de normale ting man skal tage stilling til ved al test: lavest hængende frugt, test plan, sunshine test, så synes jeg der er et valg der er vigtigt at få taget i de embeddede test projekter jeg har siddet på.

Det handler om at tage stilling til hvor man vil ligge "snittet", altså hvor meget af omgivelserne man vil simulere ved at have special håndtag i DUT'en iforhold til hvor meget man vil simulere med forskellige generelle IO produkter.

Hvis man for eksempel skal simlulere taste-tryk på en knap kan man generelt ligge snittet tre steder:

* Rent software (en event bliver skudt af inde i DUT'en)
* IO der påvirker de indgange på DUT'en der står for knapper.
* Den helt store hvor man laver en mekanisk opstilling der kan simulere en finger der trykker på knappen.

Den sidste løsning ser man sjældent i det virkelige liv.

Det er vigtigt at pointere at det er vigtigt at de test scripts man får udviklet ikke skal ændres hvis man går fra den ene form for simulering til den anden men at det blot er et konfigurations spørgsmål. Dette kan klares i sit scripting sprog, eller ved at bruge et værktøj der giver mulighed for det, hint: SeqZap http://www.seqzap.com/, Wink

Spændende diskussion, kom endeligt med mere.
Back to top
Jens Dohn

PostPosted: Sat Nov 14, 2009 11:54 pm    Post subject: Test af embedded software Reply with quote

Hej Marck.

Jeg har i tidens løb udviklet og især testet embedded software i forskellige sammenhænge. Det er et meget stort emne, men det som umiddelbart falder mig ind at nævne, er vigtigheden af at kunne monitorere. Embedded software har enten en anerledes brugergrænseflade end konventionelle applikationer med skærm og tastatur og undertiden findes der slet ingen direkte brugergrænseflade.

Når man starter et projekt med test af en enbeddes software er det nødvendigt forst at kortlægge mulighederne for at påvirke og frem for alt aflæse/monitorere softwaren. Det ideelle vil være at have en mulighed for at "logge ind" på systemet hvor den embeddede software afvikles og have adgang til forskellige statusaflæsninger og logfiler.

Hvis det overordnede projekt kører efter en model hvor man som tester har noget at skulle have sagt allerede i designprocessen, er dette alletiders chance for at fremsætte sine ønsker om sådanne faciliteter til monitorering. Dette vil ganske vist ofte blive begtragtet som en ekstra og måske overflødig omkostning, men tiden som investeres kommer mangefold tilbage.

Størstedelen af mine erfaringer stammer fra 80'erne, men de overordnede erfaringer som jeg har gjort synes stadig gyldige.

Med venlig hilsen

Jens Dohn
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Embedded software test All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum