www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Hvordan planlæger man testen når man køre Scrum eller en

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Agile testing
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Jun 06, 2008 10:44 am    Post subject: Hvordan planlæger man testen når man køre Scrum eller en Reply with quote

Hvordan planlæger man testen når man køre Scrum eller en anden agile metode.

Jeg syntes ikke der er nogle som kan give mig et godt billede af hvordan testen skal planlæggeres, når man køre f.eks Scrum eller en anden agile metode.

Jeg håber at høre fra dem som arbejder i projekter hvor man har denne problematik. Exclamation

Hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nick Malden
Bruger på niveau 3
Bruger på niveau 3

PostPosted: Fri Jun 06, 2008 2:15 pm    Post subject: test within SCRUM Reply with quote

I think this is a very interesting subject / question and I can only see other people in various newsgroups asking the same questions....but no solutions are given....

We use SCRUM and it is always a challenge to get test completed before the end of each sprint.

We recently had Agile Guru come and give us a talk on Agile and SCRUM etc and I asked the very same question....and I got a very fluffy reply ....but he did come from a Development background.

I think it would be fantastic to get some concrete input on this subject Cool

/Nick
Back to top
View user's profile Send private message
Marck Petersen
Bruger på niveau 5
Bruger på niveau 5

PostPosted: Fri Jun 06, 2008 2:43 pm    Post subject: Jeg håber du vil sende PDF’en til mig via min mail Reply with quote

Hej Nick

Jeg håber du vil sende PDF’en til mig via min mail

E-mail er (se PM som jeg har sendet til dig)

Hilsen
Marck
View user's profile Send private message Visit poster's website
Michael Thomsen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Sun Jun 22, 2008 8:43 pm    Post subject: Planlæg som andre leveranceprojekter der kører SCRUM Reply with quote

Hej Marck

Min erfaring fra et team på knap 20 testere, der har kørt scrum i 8 måneder:

Så længe teamet forbereder test, så kør SCRUM efter bogen:
Leverancer i Produkt back-log er: levering af test design, forbered testdata, forbered Back-up/recovery, udd. materiale, Interview af Kunde vedr. forretningsscenarier, performance test forberedelse, rapporteringstemplate, osv, osv, osv..

Sprint skal ikke være længere end 4 uger.
Teams skal ikke være over 8 personer.

Når teamet skal udføre test:
Hvis personer bruger hovedparten af deres tid på test afvikling, så skal de ikke indgå i SCRUM teamet. (man kan ikke comitte sig til en test afvikling, da der er for store afhængigheder/usikkerhed, til antal fejl, miljø og fejlrettelseshastighed).

behold altid Produkt Back Loggen, den er et godt værktøj til at 'Huske' de testtyper m.m. der skal afvikles test på!

HUSK: Undervis dit team i SCRUM (eller certificer dem)
HUSK: Det tager 2-3 Sprint før teamet er fortroligt med processen, så overvej SCRUM nøje, hvis dit team er uerfarent eller kun er sammen i kort tid!

Michael Thomsen
Back to top
Bjarne Lykkegaard
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Mon Aug 04, 2008 10:06 am    Post subject: SCRUM = QA skal arbejde hårdere... Reply with quote

Min erfaring er følgende….QA skal arbejde hårdere med at ajourføre sig med udviklingsforløbet, mens de stadig vedligeholder deres traditionelle testmetoder.

Produktejeren og kunden skal udforme krav og accept kriterier (high-level requirements and basic acceptance criteria).
Kravene skal udformes således at de er testbar.
En erfaren tester (testmanageren) skal review disse accept kriterier og krav for at sikre, at de er dækkende. Testeren kan evt. afdække manglende krav og accept kriterier i et sådan forløb. Testerens rolle i et SCRUM projekt er således mere af den analyserende karakter.

Udviklerne skal selv lave mere kvalitetskontrol, dvs. de skal teste/analysere/review egen kode og dokumentere den udførte test/review. Dokumentationen behøver ikke at være omfattende.

De test som QA udføre skal kunne opdateres/ændres ”on the fly”, da kravene og accept kriterierne ofte ændre sig under udviklingsforløbet, da verden nu engang er skruet således sammen, at mennesker bliver klogere under vejs i udviklingsforløbet. Det er således vigtigt, at alle ændringer kommunikeres videre til testmanager og testere. Alle ændringer skal analyseres af en erfaren tester, for at vurdere ”risk”, indflydelse på testforløbet, og hvorledes ændringen påvirker den statistik der genereres løbende for at kunne vurdere produktkvaliteten. Implementeres en omfattende ændring, kan man ikke stole på den statistik der ligger før denne ændring blev implementeret.
Back to top
Gitte Ottosen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Sun Dec 14, 2008 5:08 pm    Post subject: Scrum og test Reply with quote

Jeg syntes faktisk det er en interessant diskussion den her, efterhånden har jeg deltaget i flere kurser og tutorials om agile testing, og hver gang så går jeg hjem med fornemmelsen af at der er nogen der har glemt noget.

[list=]Der er stor fokus på nyudvikling og test af nye features i løbet af sprintet.
Der er stor fokus på integration af test i udviklingsteamet
Der er stor fokus på test så tidigt i forløbet som muligt
Der er stor fokus på at automatisering er gud[/list]

Men der er også dele som jeg ikke ser blive adresseret:

Hvad nu hvis det var et udviklingsteam på 40 udviklere og 6-8 testere der blev delt op i et antal SCRUM teams der sammen skal levere et komplekst produkt?
    Hvad nu hvis det var et stort gammelt projekt der skulle ændres til at være SCRUM, med masser af eksisterende manuel test?
    Hvad med test på tværs af features?
    Hvad med test af brugs scenarier på tværs af applikationen?
    Hvad nu når kunden stadig vil have en formel accept test, ikke bare en rapport der siger at de automatiske accept tests er kørt

De gange jeg har forsøgt at få et svar fra eksperterne så er det enten et meget fluffy svar, ellre som en instruktør i USA sagde til mig, "jamen så kører vi bare de almindelige test processer bagefter"! altså lad os køre noget agile/scrum og så kan vi lige smide lidt vandfald ind bagefter.

Det er altså lidt svært at se hvordan det skulle være agilt Smile
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Nick Malden
Bruger på niveau 3
Bruger på niveau 3

PostPosted: Mon Dec 15, 2008 1:56 pm    Post subject: Reply with quote

Hi Gitte,

I am completly in agreement with you on the points you have mentioned. As I stated in an earlier post we too had an Agile Guru (from the USA !) to come and talk to us and as a tester asked some "obvious" questions regards the challenges we have regards test etc. I asked if he had any advice or experience regards how we could better our procedures to stop the issue of always running out of time to test before the end of each Sprint without having to cut the scope etc. His answer was to maybe test in the following sprint ! Which in my view completely goes against the whole Agile theory and practice ! How can we deliver anything at the end of a sprint without testing it !

I was hoping to get more input and answers to some of the questions we have and also that you have mentioned at the EuroSTAR conference this year but came back still wanting to have many questions addressed and even answerd and hearing how others tackle these issues etc.

I feel as I think you do that there is a real need for sparring and structured tutorials and workshops within Agile testing.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Agile testing All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum