www.softwaretestforum.dk Forum Index www.softwaretestforum.dk
Virtuelle netværks forum for dem som arbejder professionelt med QA og software test

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Opbygning af en Testafdelingen / Team

Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Test Management
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vagn Hansen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Thu Jun 12, 2008 5:15 pm    Post subject: Opbygning af en Testafdelingen / Team Reply with quote

Jeg vil høre om der er nogle som har erfaring med opbygning af en afd. eller et team, som skal være ansvarlig for planlægning og gennemførsel af testen og de metoder der skal anvendes.
Hvordan skal man begynde test organiseringen, hvis der ikke tidligere har været en specifik test organisation.
Hilsen Vagn
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Michael Thomsen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Sun Jun 22, 2008 8:55 pm    Post subject: Brug V-Modellen Reply with quote

Hej Vagn.

Jeg finder det meget værdifuldt at sætte mig ind i Udviklingsprocessen og derefter tegne en udførlig V-Model. (Det er ofte ret afslørende)!

Når du kender kvaliteten af 'det', der ligger før test og du kender dine test enheder så kan du bedre vurdere hvilke test typer, der skal benyttes i hvilke faser.

Få kunden til at fortælle hvad der vejer tungest for ham: Time2Market eller Kvalitet!

Organisering:
Sørg for at få flg. profiler med i dit team:
'udvikler profil'
Test metode
Forretningskyndig

Organisering afhænger lidt af hvordan resten af virksomheden er organiseret! (Se indlæg om SCRUM i en anden tråd på dette forum)!
Sørg for at der er forståelse og opbakning til test afdelingen fra ledelsen!

God fornøjelse

Michael Thomsen
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarne Lykkegaard
Bruger på niveau 1
Bruger på niveau 1

PostPosted: Mon Aug 04, 2008 9:41 am    Post subject: Opbygning af software test-team Reply with quote

Skal test-afdelingen ligge i Danmark eller i udlandet ?

Jeg har været med til at opbygge en testafdeling i Rumæninen og ellers fungeret som Test Manager for Rumænske software testere, samt tidligere fungeret som test manager for Danske software testere. Test arbejdet har drejet sig om test på embedded software, f.eks. Skype DualPhone RTX3088, SIP telefoner, DECT High End telefoner m. m.

Hvis du skal opbygge en afdeling fra grunden - så er det første du skal gøre, at vurdere hvor mange folk du har brug for at ansætte, samt hvilke kvalifikationer de skal have. At ansætte de rigtige mennesker er svært, så det er vigtig at du gør dig klart hvor mange folk du skal bruge og hvad hver enkelt persons rolle bliver således, at du kan fastlægge testerens profil/kvalifikationer.

Min er faring siger mig, at det personalemæssige er det sværeste. Det er afsindig vigtig at du får ansatte folk med de rigtige holdninger. ”Holdninger” er kodeordet…. En person kan have en god uddannelse og de fineste kurser i softwaretest, uden at være særlig god. Jeg har haft testere der aldrig havde testet før, men som overraskede utrolig meget, og det gjorde de, fordi de havde den rette holdning. Så du skal gå efter personer med drive, folk som føler ansvar, folk som ikke er bange for at stille ”dumme” spørgsmål, typer som følger tinge til dørs, typer som selv tager action, folk som selv kan tage telefonen og ringe til udvikleren og stille spørgsmål, og som ikke lader sig afvise med et ubrugeligt svar.
Afhængig af hvad det er du skal test, kan en vis teknisk indsigt selvfølgelig være særdeles nødvendig.
I de opgaver jeg har være Test manager for, har der være opgaver som var meget teknisk komplekse, og opgaver som var utrolig let og dermed måske også lidt kedelig,- men som alligevel krævede, at den person som udførte testen kunne tænke selv og være særdeles omhyggelig, samt stille spørgsmål til, om det specificerede nu også var korrekt. Fejl behøver jo nødvendigvis ikke kun at være i softwaren, fejlen kan også være i specifikationen, testgrundlaget, testmetoden osv. Så afhængig af opgavens karakter, kan du lave en profil af de personer du skal bruge.
Skal testafdelingen ligge i udlandet, hvad man ofte ser for at spare penge, og hvad vi vil komme til at se mere og mere af i fremtiden, da det er svært at konkurrere med lønninger på 1500 kr. om måneden, så er der en helt anden faktor du også skal tage i betragtning. Jeg ser især 4 faldgruber ved sammensætning af et multikulturelt test team, og de ser således ud:

Bad English, status og respekt
- Manglende sprogfærdigheder kan underminere team-medlemmers status
- Man går glip af værdifuld information eller bidrag

Siger man tingene, som de er?
- Vestlige kultur anvender sproget direkte og eksplicit
- Østlige kulturer håndterer kommunikationen mere indirekte

Hierarki og autoriteter
- Forskellige kulturer har forskellig holdning til hierarki og autoriteter
- De mere autoritetstro vil typisk holde sig ydmygt tilbage

Beslutningsdygtighed
- Der er stor forskel mellem kulturer på den måde man træffer beslutninger - måske mest af alt ”hastigheden”

Der er selvfølgelig en række løsninger på disse faldgruber. Den mest drastiske løsning er, at et eller flere medlemmer af det etablerede test-teamet forlader teamet. Den bedste løsning er selvfølgelig ”Tilpasning” - men det forudsætter, at teamets medlemmer er indstillede på åbent at anerkende hinandens forskelligheder. Det er vigtigt i multikulturelle teams, at Test manageren træder ind og anviser en løsning eller retning for teamets arbejde, hvilket det også er i et 100% Dansk team, men detaljeringsgraden behøver måske ikke at være så høj som i et multikulturelt team. I multikulturelle teams kan det være nødvendig med en opsplitning af teamet i mindre grupper og arbejdet i delprojekter.

Min erfaring siger mig, at hvis du ikke specificere testen særdeles omhyggelig og tænker over hvordan du kommunikere, så risikerer du at: områder slet ikke testes eller testen er mangelfuld, det som testeren tror er et korrekt output er faktisk forkert, der anvendes forkert testmiljø, testeren bliver frustreret og udvikler en ligegyldig holdning… og du ender med at sender et produkt med alvorlige fejl på markedet, fordi du tror alt er OK.
Back to top
View user's profile Send private message
Gitte Ottosen
Bruger på niveau 2
Bruger på niveau 2

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 9:07 am    Post subject: Reply with quote

Hos os har vi valgt en måske lidt andeledes approach med hensyn til organisering af test.
Vi har ikke en central test afdeling/test kompetence center, men i stedet test teams på de enkelte projekter. Og igen i projekterne fungerer de ikke som et desideret team der er isoleret fra udviklingsteamet, testerne er en integreret del af de enkelte SCRUM udviklings teams der er på projektet. Men samtidig har de så en "virtuel organisation" som test team ledet af en test manager.

Test manageren er lige som alle andre steder ansvarlig for planlægning og afvikling af test, samt naturligvis at test strategien er defineret og følges. Samtidig er han/hun den testfaglige leder for testerne, følger op på de testopgaver der er i projektet og kigger på "load balancing" af testere på de enkelte teams. Det er test manageren der skal sikre at man stadig føler sig og fungere som et rigtigt team og arbejder på en konsistent måde selv om man er placeret alene på de enkelte teams fremfor at sidde sammen i teamet.

Der er klart udfordringer ved denne organisering:
1. sikre konstistent måde at arbejde på
2. sikre opfølgning på testfaglige opgaver ude i teams kan være svært da de team leads der sidder derude ikke ved meget om test.
3. team følelsen blandt testerne er sværer at etablere.

men fordelene er helt klart størrer:
1. vi er involveret i test lige fra de starter på en feature - både fordi det er en del af vores definerede proces at vi skal være det men især fordi vi er en integreret del af feature teamet.
2. vi hører løbende hvad der sker på de enkelte features, ændringer og udvidelser kommer ikke som en overraskelse til sidst i forløbet når koden "kastes over hegnet".
3. vi har mulighed for t "gribe ind" hvis vi hører om ændringer der er i konflikt med kravene til featuren - ofte har vi næsten bedre overblik over kravene end kodefyrene har Smile
4. vi tester løbende efterhånden som små bidder af featuren bliver udviklet - vi finder fejlene tidligere.

Håber det giver mening det jeg har skrevet, ellers spørg Smile

/Gitte
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    www.softwaretestforum.dk Forum Index -> Test Management All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum